Heureka Roadshow 2013

1.7.2013

Heureka, jeden z největších portálů vyhledávání zboží, si připravila sadu školení pro letošní léto a podzim. První školení se konalo v Jablonic nad Nisou, tedy ve městě, kde Heureka sídlí. Další školení budou následovat v průběhu léta a podzimu v různých krajských městech po celé republice. Heureka návštěvníky láká především na podrobnější informace o novinkách, které spustila v průběhu roku nebo je hodlá v nejbližší době spustit. Pravdou je, že se jí to povedlo - sál byl totiž zaplněn snad do posledního místa.

Průběh školení Heureky

Školení bylo rozděleno do pěti částí:

V průběhu celého školení padalo mnoho dotazů na upřesnění funkcí nebo dotazy ohledně vylepšení portálu - tedy především co se týče back-endové části. Z toho bylo patrné, že Heureka má co dohánět především lepší komunikací s jednotlivými e-shopy.

Nové funkce Heureky v uplynulém roce

Vcelku podstatnou částí bylo seznámení se s novinkami, které Heureka přinesla. Jak se ukázalo, o mnohých funkcích běžný uživatel Heureky nemá ani páru. Funkce se objevují tak trochu skrytě, bez větší prezenace. Toto není jen můj dojem, ale z reakcí vyplynulo, že s tím mají potíže i jiné e-shopy. Heureka ale přislíbyla, že se polepší a novinky budou oznamovány více - nyní nezbývá než doufat :-)

Párování položek

Párování položek v Heurece mě opravdu dost udivilo. Jako programátor jsem čekal nějaké sofistikované porovnávání na základě většího množství parametrů daného zboží. Z prezentace jsme se dozvěděli, že velká část párování je buď ručně a nebo na základě přesné shody názvu (přesné je myšleno 100% shodný název). Případně se bere vpotaz kategorie, ale to je vše. To mělo za následek dost absurdní výsledky jako párování děstké hračky a erotické pomůcky. Vůbec se zde neřešila cena a nebo třeba to, že dva specializované eshopy (každý na něco jiného) by asi neměly mít společné produkty. EAN a produktové číslo není prý také vůbec uvažováno. Myslím, že nějaký sofistikovanáý algoritmus by mohl nahradit několik lidí a ještě být možná přesnější :-)

Ceny prokliků

Tato část se nesla v duchu propagace zvýšených prokliků. Kdo by ale čekal něco jiného? Heureka má ale k většině funkcí nějakou tu přidanou hodnotu, které lze při správné interpretaci využít. Zde je to XML report, který informuje o konverzním poměru při dané ceně za proklik atd. Z toho pak lze iterativně dosáhnout optimální ceny za proklik. Bohužel ale v XML reportu chybějí některé důležité informace a tak je vhodné skloubit ho se sortiment reportem, který nese zase jiné, někdy dost důležité, informace (i v něm však část informací chybí).

Heureka košík

Heureka košík není tak úplně novinkou, ale v poslední době se začal čím dál více rozšiřovat. Tím více, když Heureka zavedla noAPI košík - tedy možnost prodávat skrze Heureku bez složitého provázání obou systémů. Heureka láká na košík několika argumenty, které jsou logické, nicméně s výhledem do budoucna můžou bý některé z nich liché. To se týká např. zvýraznění e-shopu v seznamu - pokud bude mít košík větší množství e-shopů, ono zvýraznění dost oslábne. Podobně je to i s počtem objednávek přímo přes Heureku. Čím více košíků, tím více se množství objednávek ředí.

Praxí jsme si také ověřili, že Heureka košík na noAPI není tak úplně připravena a všude tak nějak počítá s tím, že vše je komunikováno s e-shopem (ať už se to týká cen dopravy, plateb za zboží, čísel objednávek nebo třeba potvrzení vložení objednávky).

Na školení padaly samozřejmě především propagační informace o tom, o kolik se zvýšili objemy v konkrétním testu jednoho e-shopu. Bohužel ale toto nepočítá s mnou uváděnými argumenty, kdy je obchodů s košíkem mnohem více, než jen jeden nebo dva u daného produktu. Závěrem ke košíku snad jen to, že v aktuální fázi je to pro obchod krok ke zvýšení výtěžnosti Heureky. Jak to však bude do budoucna je těžké soudit. Ve chvíli, kdy se tam zapojí velké množství e-shopů (nyní jich tam jsou prý řádově stovky z cca 30 tisíc), bude dopad pro konkrétní jeden e-shop velmi malý a v tu dobu už to nebude mít pravděpodobně valný smysl.

Zajímavé postřehy

Závěrem

Nyní nezbývá než dodat, že toto školení bylo velmi užitečné, příjemné a finančně nenáročné (vstup 290,- včetně tištěných slajdů). Velkou výhodou byla především přítomnost několika lidí z Heureky, se kterými jsem do té doby komunikoval jen po e-mailu. Přecijenom v živé diskuzi se ledasco vysvětlí mnohem rychleji a mnoho drobností a nejasností by člověk ani po mailu neřešil. Kdo o Heureka Roadshow uvažuje, tomu ji doporučuji navštívit.

TOPlist